מה זאת התחדשות עירונית

ימין יהלום > מידע מקצועי > מה זאת התחדשות עירונית

מה זאת התחדשות עירונית ואיך זה נוגע לשכונה שלכם, בעצם?

התחדשות עירונית היא ביטוי שאתם שומעים בכל מקום כמעט, בצמוד לביטויי כמו פינוי-בינוי, תמ"א 38 ועוד מושגים מעולם הנדל"ן שלא ברור לכם בדיוק איך זה נוגע אליכם ואם בכלל מגיע לכם משהו מזה. רובנו חיים באזורים אורבניים שנבנו לפני עשרות שנים, ורק פה ושם תמצאו בניינים חדשים לחלוטין שנבנו בשטחים פנויים או מתחמים חדשים, כך שברור שהם גם נבנו בתקנים חדשים לחלוטין.

למעשה, תקני בנייה הם שם המשחק כאן, משום שהתחדשות עירונית היא הדרך שבה הממשלה מצאה לנכון לחדש ולחזק בניינים, או לבנות חדשים בדרך שתמריץ קבלנים שיהיה להם שווה ורווחי לעשות זאת, ותוך כדי כך לשדרג או לבנות מחדש בניינים שאינם עומדים בתקנים הנוכחיים.

באילו תקני בנייה מדובר?

גיאוגרפית, ישראל נמצאת על השבר הסורי-אפריקאי והיא סובלת מדי פעם מרעידות אדמה ורעשים קלים בכל מיני אזורים. ברחבי העולם יודעים שבנייה נכונה לפי סכנה את מחייבת תקני בנייה שיבטיחו שבניינים לא יתמוטטו כל כך בקלות וישמרו על חיי התושבים. בישראל זה לא קרה, ולכן מנסים לתקן זאת. הרי היו כאן כמה רעידות גדולות בעבר וכולם יודעים שהרעידה הבא תגיע גם תגיע, רק שלא ברור מתי. אף אחד לא מוכן לחכות לרעידה הבה ותוצאותיה באפס מעשה, ולכן קבעו תקני בנייה מחמירים יותר מאשר היו נהוגים בעבר כדי שייבנו בניינים שיוכלו לעמוד ברעש הגדול.

המבנים שנבנו לפני שנת 1980 פשוט אינם עומדים בתקנים אלה, והממשלה מנסה למזער כמה שאפשר את ממדי האסון על ידי חיזוק בניינים ישנים כדי שיעמדו בכך. על מנת שיהיה כדאי לעשות זאת היא קבעה הטבות לקבלנים ולדיירים שמשביחים את הנכס שלהם בצורות השונות שנמצאות מתחת לכותרת התחדשות עירונית, ועל הדרך מרוויחות עוד שני הישגים בולטים, נוסף להגנה מפני רעידות אדמה.

הגנה ביטחונית ורענון חזות פני העיר

נוסף על העמידות בפני רעידות אדמה שישיגו בניינים שנמצאים בפרויקטים של התחדשות עירונית, תוכלו להשיג גם הגנה מפני סכנות הטילים שישראל נתונה לה בשל המצב הביטחוני הרעוע באזור, כך שממ"דים יהיו כעת בכל דירה. הרי כבר אי אפשר לרוץ למקלט ולכן חייבים למגן כל דירה. התחדשות עירונית מבטיחה לכם ממ"ד.

כמו כן, התחדשות עירונית היא דרכה של העירייה להבטיח ריענון וחידוש חזות פני העיר מבלי שהיא תצטרך להשקיע בכך. ההתחדשות היא תוצאה של המאמץ והיזמה הפרטית של דיירים שרוצים לחדש את הבניין שלהם ושל קבלנים, משום שהם כבר ישפצו וישדרגו את הבניינים שהם בונים, יחד עם הסביבה החדשה. כך, משיגים התחדשות עירונית במסגרת של הטבות מיסוי ופתיחת פתח לקבלנים להרוויח תוך כדי כך.

איך זה קורה?

בהתחדשות עירונית, כאמור, יש כמה וכמה אפשרויות כשהידועות שבהן נקראות פינוי-בינוי בפי העם אבל הן קצת יותר מורכבות משנראה ולכן יש להתייעץ עם קבלן או יזם שמציעים לכם את האפשרויות שמתאימות לבניין שלכם, בכפוף לתב"ע וליכולת שלהם להרוויח מכך. תגלו שלא כל בניין אפשר עדיין להרוס ולבנות, לא כל בניין גם חובה להרוס ולבנות אלא אפשר בהחלט לשדרג ולשפץ ולבנות תוספות בנייה שיחזקו אותו נגד רעידות אדמה, אבל גם ישביחו את הנכס שלכם ויסייע ליזם ולקבלן להרוויח. יש לציין שכל פרויקט התחדשות עירונית, נוסף על היותו כפוף לתקנות הבנייה השונות ולוועדות, מותנה בהסכמת כל דיירי הבניין, ועל זה תצטרכו לדון עם היזם ועם עורכי הדין שלכם.

דבר אחד בטוח, כשאתם שומעים על התחדשות עירונית, דעו שלכל תכנית בנייה יש את היתרונות והחסרונות שלה, שלא כל מה שמוצע לבניין השכן שלכם נכון גם לכם ולבניין שלכם, ושהדרך הארוכה כדאית מאוד אם יש לכם סבלנות וחזון להמתין עד סופה.

מנהל פיתוח עסקי

 גיל רוזנברג

 נייד 050-2888849

 gil@yamin-g.co.il

כתובת המשרדים

 כצנלסון 13 – בית ימין אשקלון

 טלפון ראשי 08-6726665

 office@yamin-g.co.il