מהו פינוי-בינוי בישראל?

ימין יהלום > מידע מקצועי > מהו פינוי-בינוי בישראל?

מהו פינוי-בינוי ולמה הוא לא מתקדם בישראל?

במסגרת כל התיקונים והחקיקה שממשלת ישראל קידמה שנים האחרונות כדי לשפר את תנאי חייהם של רבים שאינם יכולים להרשות לעצמם דירה חדשה העומדת בתקנים המחמירים לעמידות ברעידות אדמה והגנה מפני ירי טילים, הגו גם את רעיון פינוי-בינוי. מסגרת זו מפצלת גם היא לכמה תכניות אולם העיקרון של כולן הוא פינוי הבניין הישן שבו גרים דיירים באזורים מוזנחים ורעועים, ובניית מבנה חדש במקומו, תוך כדי הסדרים שונים ע הדיירים לפי התכניות והמסלולים השוני. בכולם הקבלן והיזם יכול לבנות עוד דירות כדי להרוויח ממכירתן, וזה גם התמריץ שהוא מקבל כדי לעבוד על פרויקט זה.

היתרונות של פינוי בינוי במתחמים השונים

מכיוון שמתחמים ושכונות שלמות אינם מפותחים כבר שנים והתשתיות בהם מוזנחות מאוד, ברור למה מדובר באינטרס של כל הצדדים לעשות פרויקטים כאלה וכמה שיותר. אולם, כל פרויקט של פינוי-בינוי על כל מסלוליו חייב להיות רווחי גם לקבלן, וכרגע החקיקה בעניין זה טרם הושלמה בצורה שמשביעה את רצון כל הקבלנים ומתמרצת אותם לעשות פרויקטים כאלה גם בשכונות החלשות.

העיקרון חייב להיות כזה שדירות חדשות שייבנו בפרויקטים אלה יהיו רווחיות ובעלות ערך מספיק כדי שהקבלן יוכל להרוויח מהן, אולם באזורים מסוימים או שערך הדירה עדיין אינו מגיע לרף הנדרש, או שחוזי הבנייה אינם מספקים ולכן הקבלן לא יכול להרוויח מכך. זאת הסיבה שפרויקטים של פינוי-בינוי ברחבי הארץ עדיין מדשדשים במקום ואינם מתקדמים. בחודשים הקרובים עומדים להתקבל כמה החלטות שונות כדי לתקן תקנות בנושא זה כדי למצו דרכים לפצות את הקבלנים על הערך הנמוך מדי, וכשיתקבלו התקנות החדשות סביר להניח שפרויקטים שונים של פינוי-בינוי ואף פינוי-פיצוי-בינוי יוכלו לצאת לדרכם המחודשת בברכת כל רשויות התכנון.

פינוי בינוי הוא למענכם אבל תלוי גם בכם

אולם לא רק הממשלה והרשויות אחראיות לעיכובים השונים בפרויקטים אלה. מכיוון שנחוצה הסכמה מוחלטת של הדיירים, או לפחות רוב של 80% לצורך הריסה ובנייה מחדש, קורה שגם סכסוכי שכנים ויחסים עכורים מעכבים ותוקעים פרויקטים שכן יכולים לצאת לדרכם. במקרים כאלה גישור ותיווך של אנשי המקצוע, כולל עורכי הדין, יכולים לסייע לכם לקבל את הבניין החדש שמגיע לכם.

פרויקט פינוי-בינוי כולל בו גם חידוש תשתיות ופיתוח הסביבה והשכונה מחדש, כולל שטחים ציבוריים, ולכן יש חשיבות גדולה מאוד להליכי התכנון והאישורים בוועדות השונות ובשיתוף הדיירים והרשויות בעיצוב השכונה מחדש.  כל הפרויקטים של פינוי-בינוי מציעים למעשה חיים חדשים לאזורים שלמים, תוך הגדלת התנועה לאזור הן של אוכלוסייה חזקה וצעירה יותר והן של תנועה מסחרית ושל תחבורה, ולכן שילוב הכוחות בפרויקטים אלה חשוב במיוחד. אי אפשר לפתח אזור ולקבוע את פניו לדורות הבאים מבלי לשתף את התושבים בעיצובו ובקבלת ההחלטות, ולכן חיונית העבודה בשקיפות מלאה עם היזמים שבאים להציע הצעות של פרויקטים כאלה לתושבים.

בסופו של דבר, אמנם, פינוי-בינוי על כל מסלוליו נועד לרווחת התושבים ולטובתם גם בעתיד נוכח סכנות ביטחוניות ואסונות טבע, אולם הדבר עדיין מתקשה להמריא בגלל בירוקרטיה מסוימת באזורים רבים, ודווקא החלשים שזקוקים לכך מאוד.

מנהל פיתוח עסקי

 גיל רוזנברג

 נייד 050-2888849

 gil@yamin-g.co.il

כתובת המשרדים

 כצנלסון 13 – בית ימין אשקלון

 טלפון ראשי 08-6726665

 office@yamin-g.co.il