ימין יהלום > מידע מקצועי > תכנית תמ"א 38

מה הקשר בין שיעורי הגיאוגרפיה בבית הספר לבין ערך הדירה שלכם?

כל מי שלמד גיאוגרפיה זוכר את הכתם הכהה שמצויר במפת ישראל ועובר לאורך הגבול המזרחי שלה בבקעת הירדן ובערבה ועד החרמון. ובכן, קו השבר הסורי אפריקאי שעליו יושב הכתם הזה אחראי לתכנית שנקראת תמ"א 38, המשגעת בשנים האחרונות את המדינה בשיחות על השבחת נכסים ואחוזי בנייה. בקו השבר הזה יושב פוטנציאל רעידות אדמה שמדינת ישראל מנסה להכין את תושביה לקראתן, משום שלכולם ברור שיום אחד הרעידה הזאת תגיע, כמו כל רעידת אדמה גדולה שמתחוללת בכל מקום בעולם. הבעיה היא שישראל אינה מוכנה לכך כי תקני הבנייה של פעם אינם תקפים יום, ויחד עם סכנות ביטחוניות אחרות המבנים שנבנו לפני שנת 1980 פשוט אינם מוכנים ויציבים מבנית. מכיוון שהשבר נמשך צפונה ודרומה גם למדינות אחרות ברורה הסכנה לכל האזור.

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית לחיזוק אותם מבנים, וכדי לדרבן אזרחים לבצע אותה הממשלה החליטה לפצל אותה לכמה מסלולים שיכולים לעודד גם יזמים לקחת את הפרויקטים על עצמם. תקן 304 הוא התקן שאותו מנסים ליישם נגד רעידות אדמה, תמ"א 38 קובעת כיצד אפשר לשפר את עמידות המבנים על ידי הנחיות מפורטות, ובכך הממשלה מקווה לצמצם את הנזק ולהציל חיים בזמן הנזק שייגרם. כשמוסיפים על כך גם את הסכנות הביטחוניות שמחייבות התקנת ממ"ד, מבינים כי העלויות הכבדות הכרוכות בכל השינויים האלה לא יאפשרו לרוב האזרחים לבצע אותם. וכאן באה הממשלה לעזרתם.

תמריצים לקבלנים תמורת בנייה

קבלנים ויזמים רבים קיבלו בזכות תמ"א 38 את זכויות הבנייה של דירות חדשות על גג הבניינים הישנים, ובתמורה לכספים שירוויחו כתוצאה מכך הם יעשו את כל השיפורים והחידושים שנחוצים לחיזוק המבנים הישנים האלה. הדיירים אינם מוציאים מכיסם שקל על העבודות ומקבלים בתמורה דירה מחוזקת, תוספות בנייה כמו ממ"ד ומרפסות שמש, וחזות הבניין עצמו נראית הרבה יותר טוב הודות לתוספת שטחים ציבוריים ושדרוג הקיימים.

לבניינים מוסיפים גם מעלית חדשה, מה שמשפר את איכות חייהם של הדיירים המבוגרים שחיים שם מאז שנבנו הבניינים, ללא מעלית כמובן. זה גם משפר את הסיכויים שלהם למכור את הדירות במחיר גבוה יותר לתושבים חדשים, בדרך כלל משפחות צעירות שזקוקות למעלית בכל מקרה ורוצות להעלות את איכות חייהם. כך, עוזרת תמ"א 38 לעירוי הדם החדש לשכונות ישנות וותיקות, תוך כדי כך שפני השכונה משתנים אבל כל המבנים הופכים היות מחוזקים ומתאימים הרב היותר לסכנות רעידות האדמה.

גם מעטפת הבניין נראית אחרת לגמרי לאחר שהקבלנים והיזמים נכנסים לתמונה, כך שהמבנים משנים את מראם והשכונה משנה את פניה גם כחלק מהמגמה של התחדשות עירונית שתמ"א 38 היא חלק ממנה. מצב של רווח ודאי לכל הצדדים. פיתוח החצר והחניה הוא חלק מהעסקה כך שגם השטחים הציבוריים משקפים את מגמת ההתחדשות הנפלאה. הדבר מושך עוד דיירים חדשים לשכונה ולכם יש נכס בעל ערך ביד מבלי שהשקעתם דבר, מלבד סבלנות עד תום התהליך.

מה עוד חשוב לדעת על תמ"א 38?

כמו כל דבר בבניין המשותף שום דבר לא קורה ללא הסכמת כל הדיירים. חשוב מאוד לקבל את הסכמת כולם ובדרך כלל אפשר גם להתמודד עם התנגדויות בעזרת אנשי מקצוע כמו עורכי הדין משני הצדדים. בסך הכל, מלבד מקרים ייחודיים שבהם יש התנגדות לקדמה, תמ"א 38 אמורה להיות האינטרס של כל הדיירים בגלל ערך הנכס שמשביח והולך, ובגלל היתרונות שהדיירים נהנים מהם תוך כדי מגורים בבניין. על פי חוק, חייבים לקבל את הסכמת רוב הדיירים בשיעור 66% מהם לצורך החיזוק של המבנה ותוספת הדירות. כלומר, לא הסכמה של מאה אחוזים, אבל רצוי מאוד לקבל את הסכמת כולם לפחות למען שלום בית וכדי שלא יהיו עיכובים נוספים שירתיעו את היזמים שרוצים להשקיע בבניין שלכם.

מנהל פיתוח עסקי

 גיל רוזנברג

 נייד 050-2888849

 gil@yamin-g.co.il

כתובת המשרדים

 כצנלסון 13 – בית ימין אשקלון

 טלפון ראשי 08-6726665

 office@yamin-g.co.il