יתרונות תמ"א 38

ימין יהלום > מידע מקצועי > יתרונות תמ"א 38

על הקשר בין יחסי השכנים לבין ערך הנכס שבידיהם

בניין משותף הוא תמיד זירה מעניינת שבה נבחנים יחסי השכנים ולכולם ברור שאיכות החיים בדירה מסוימת כרוכה גם באיכות השכנים ובמערכת היחסים ביניהם. ובכן, עכשיו מתברר שגם לצורך השבחת נכס ולצורך העלאת ערכו בשוק הנדל"ן רצוי מאוד לשמור על יחסים מעולים בין הדיירים באותו בניין או לפחות לשמור על התנהלות מכבדת כדי להגיע להישגים.

במה דברים אמורים? בתכנית תמ"א 38 שהיא תכנית המתאר הארצית שהממשלה מפעילה כדי להביא לחיזוק מבנים ולבניית תוספות בנייה הכרחיות על מנת להשביח את ערכם, בתמורה לבניית תוספת דירות על הגג שאותן ימכרו הקבלנים המבצעים. על פי התכנית והחוק, חייבים לקבל את הסכמת רוב הדיירים לביצוע תכניות בנייה אלה, ומכיוון שלתוך הדיונים והמשא ומתן מתנקזים גם כל יחסי הדיירים והשכנים בכל הדורות, ברור למה יש פרויקטים לא מעטים שנתקלים בקשיים או בעיכובים בגלל התנגדויות. למען האמת, רצוי מאוד ללמוד ולנתח את המגעים המתנהלים ברחבי הארץ בין הקבלנים והיזמים לבין ועדי הבניינים כדי ללמוד כמה שיותר על אורחות החיים וההתנהלות של האנשים כדי לנהל את המגעים הבאים. יכול להיות שבדרך זו יצליחו לקדם יותר פרויקטים של תמ"א 38 במהירות וביעילות רבות יותר.

תמ"א 38 והיתרונות שלה לדיירים

אחד המכשולים הרבים של תמ"א 38 הוא ההתנגדויות של שכנים לקדמה, לשיפורים, לזעזועים שמתרחשים בזמן הבנייה למרות שבסופו של דבר התוצאה רצויה. עם זאת, השיקולים השונים של הדיירים מתגלמים בזמן המשא ומתן, יחד עם החשש מכך שהדירה לא תיראה בסופו שלדבר כפי שהובטח ומכך שבכל זאת יחייבו אותם בעלויות השונות. קשה מאוד לשכך את ההתנגדויות של הדיירים ולהבטיח להם שלא מדובר בשום עלויות שהם חייבים לשלם מכיסם, וחלק מהדיירים אף מתנגדים למעבר בזמן הבנייה בגלל סיבות שונות. החשש הזה מובן ולכן מגייסים עורכי דין שמייצגים את שני הצדדים כדי לעגן ולחשק את כל החששות האלה בחוזים, ולמרת זאת קורה עדיין שיש דיירים שמחליטים לעכב את כל הבנייה.

מה אפשר לעשות בכל זאת?

מכיוון שתמ"א 38 היא תכנית המתאר שאמורה לחזק את המבנים ולהבטיח שיהיו עמידים ויציבים הן בזמן רעידת האדמה הצפויה והן בזמן מלחמה וירי טילים, ברור למה זהו אינטרס של כל הרשויות שהשינויים במבנים ייבנו בכל זאת מבלי שדיירים יוכלו לעכב זאת. על פי חוק נקבע כי רוב של דיירים שיכול להחליט על תוספות הבנייה של תמ"א 38 הוא 66% לפחות, ובכך מצליחים לעקוף זאת ולהביא להשבחת הנכס ולחיזוקו בעזרת החוק. הצורך הוא חיוני, לא קוסמטי בלבד ולכן המדינה רואה זאת לנכון לתת לקבלנים וליזמים את כל הכלים האפשריים ונחוצים כדי לאפשר את ההתקדמות במשא ומתן ובמגעים לצורך בנייה וחידוש המבנים וחיזוקם. תמיד רצוי שההסכמה תתקבל במאה האחוזים, זה נכון, אבל גם כאשר יש סכסוכי שכנים שאי אפשר לפתור אותם זה לא אמור למנוע את הצלת החיים ואת התרומה העצומה של תמ"א 38 לביטחון התושבים ורכושם. בסופו של דבר, קורה רבות ששכנים מבינים שהפרויקט כולו נעשה לטובתם ולכן הם מסכימים לחתום על המסמכים הנדרשים וגם נהנים מהתוספות של הבנייה לשטחים הציבוריים, למעטפת הבניין, לחצר ולדירה שלהם בעצמם.

מנהל פיתוח עסקי

 גיל רוזנברג

 נייד 050-2888849

 gil@yamin-g.co.il

כתובת המשרדים

 כצנלסון 13 – בית ימין אשקלון

 טלפון ראשי 08-6726665

 office@yamin-g.co.il